Doktora
ALANYA ALAADDİN KEYKUBAT ÜNİVERSİTESİ, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ (DR),
ALANYA ALAADDİN KEYKUBAT ÜNİVERSİTESİ, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ (DR),
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, HAREKET VE ANTRENMAN (YL) (TEZLİ),
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ, SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ, EGZERSİZ VE SPOR BİLİMLERİ BÖLÜMÜ,SPOR BİLİMLERİ PR.
ALANYA ALAADDİN KEYKUBAT ÜNİVERSİTESİ, SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ, ALANYA ALAADDİN KEYKUBAT ÜNİVERSİTESİ/SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ/ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ/HAREKET VE ANTRENMAN BİLİMLERİ ANABİLİM DALI/
MTB SPORCULARI PERFORMANS ÖLÇME - DEĞERLENDİRME PROJESİ
Diğer kamu kuruluşları (Yükseköğretim Kurumları hariç)
Türkiye Badminton Federasyonu Sporcuların Zihinsel Antrenman, Stresle Başa çıkma ve Sportif Özgüven Düzeylerinin Belirlenmesi konulu projede, Türkiye Badminton Federasyonu Sporcuları içerisinden kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 75 kadın ve 57 erkek olmak üzere 132 gönüllü sporcu araştırma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri (SZAE), “Stresle Başa çıkma Ölçeği (SBCÖ)” ve Revize Edilmiş Yarışma Durumluk Kaygı Envanterinin “Kendine Güven Alt Ölçeği (KGÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programı aracılığıyla, temel tanımlayıcı istatistikler ve değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson momentler çarpım korelasyon analizi ve aracılık modelinin anlamlılığını belirlemek için Preacher ve Hayes (2008)’in Process makrosu (PROCESS Makro Model 4) bootstrapping prosedürü ve Sobel Z testi kullanılmıştır. Ayrıca, araştırmada kullanılan ölçeklerin iç tutarlık katsayılarına ilişkin Cronbach’s alfa yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, SBCÖ ile KGÖ ve SZAE toplam ortalama puanları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca aracı değişken analizinde, stresle başa çıkmanın kendine güven üzerinde (βSBCÖ- KGÖ=0,73; p<0,001), stresle başa çıkmanın zihinsel antrenman (βSBCÖ-SZAE = 0,70; p<0,001) üzerinde ve zihinsel antrenmanın ise kendine güven üzerinde doğrudan anlamlı bir etkisi olduğunu göstermiştir (βSZAE-KGÖ = 0,57; p<0,001). Aracı değişken olarak zihinsel antrenman modele dâhil edildiğinde stresle başa çıkma kendine güven üzerindekini etkisini sürdürmüştür (βSBCÖ-SZAE-KGÖ=0,40; p<0,05). Bu etkinin anlamlılığını Sobel testi aracılığıyla incelendiğinde aracı değişkenin (Z=4,37; p<0,05) etki değerinde artış gözlenmiştir. Yani zihinsel antrenmanın kendine güven üzerindeki etkisinde stresle başa çıkma orta düzeyde aracı bir rol oynamaktadır. Yani sporcuların stresle başa çıkma stratejileri kendine güvenlerini artırmakta ve zihinsel antrenman düzeylerini ise stresle başa çıkmaya ve dolayısıyla da kendine güvenini artırmaya etki ettiği sonucuna varılmıştır. Öneriler Türkiye Badminton Federasyonu aktif sporcu sayısına bakıldığında, ölçeklere gelen cevapların yetersiz kaldığını, bunun önemli bir kısıtlılık olduğu bu yüzden çalışmanın genellenemediği ve çalışma grubu ölçüsünde değerlendirilebileceği, badminton branşına ilişkin psikometrik çalışmaların uygulamasını sağlayacak antrenör ve yönetici eğitim/iletişimiyle genellenebilir bir verinin toplanmasını sağlaması, bu sayede sporcuların müsabaka öncesi, esnası ve sonrası sürecin aha verimli bir şekilde değerlendirilmesi, araştırmaların aralıklı yapılmasının sporcu, antrenör ve yönetici odaklı problemlerin çözümüne ilişkin eğitimsel müdahaleler sunulabileceği önerilmektedir. Proje kapsamında herhangi bir bütçe kullanılmamıştır. Projenin bulguları araştırma kapsamındaki sporcu ve antrenörlerle paylaşılmıştır. Bulguların ulusal bilimsel bir kongrede bildiri olarak sunulması ve Türk antrenörlerin faydasına sunmak amacıyla ulusal bir dergide makale olarak yayınlaması planlanmaktadır.
Diğer kamu kuruluşları (Yükseköğretim Kurumları hariç)Bocce Sporcuları Ölçme - Değerlendirme Uygulamaları Araştırma ve Geliştirme Projesi
Diğer kamu kuruluşları (Yükseköğretim Kurumları hariç)
Türkiye Badminton Federasyonu Sporcuların Zihinsel Antrenman, Stresle Başa çıkma ve Sportif Özgüven Düzeylerinin Belirlenmesi konulu projede, Türkiye Badminton Federasyonu Sporcuları içerisinden kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 75 kadın ve 57 erkek olmak üzere 132 gönüllü sporcu araştırma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri (SZAE), “Stresle Başa çıkma Ölçeği (SBCÖ)” ve Revize Edilmiş Yarışma Durumluk Kaygı Envanterinin “Kendine Güven Alt Ölçeği (KGÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programı aracılığıyla, temel tanımlayıcı istatistikler ve değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson momentler çarpım korelasyon analizi ve aracılık modelinin anlamlılığını belirlemek için Preacher ve Hayes (2008)’in Process makrosu (PROCESS Makro Model 4) bootstrapping prosedürü ve Sobel Z testi kullanılmıştır. Ayrıca, araştırmada kullanılan ölçeklerin iç tutarlık katsayılarına ilişkin Cronbach’s alfa yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, SBCÖ ile KGÖ ve SZAE toplam ortalama puanları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca aracı değişken analizinde, stresle başa çıkmanın kendine güven üzerinde (βSBCÖ- KGÖ=0,73; p<0,001), stresle başa çıkmanın zihinsel antrenman (βSBCÖ-SZAE = 0,70; p<0,001) üzerinde ve zihinsel antrenmanın ise kendine güven üzerinde doğrudan anlamlı bir etkisi olduğunu göstermiştir (βSZAE-KGÖ = 0,57; p<0,001). Aracı değişken olarak zihinsel antrenman modele dâhil edildiğinde stresle başa çıkma kendine güven üzerindekini etkisini sürdürmüştür (βSBCÖ-SZAE-KGÖ=0,40; p<0,05). Bu etkinin anlamlılığını Sobel testi aracılığıyla incelendiğinde aracı değişkenin (Z=4,37; p<0,05) etki değerinde artış gözlenmiştir. Yani zihinsel antrenmanın kendine güven üzerindeki etkisinde stresle başa çıkma orta düzeyde aracı bir rol oynamaktadır. Yani sporcuların stresle başa çıkma stratejileri kendine güvenlerini artırmakta ve zihinsel antrenman düzeylerini ise stresle başa çıkmaya ve dolayısıyla da kendine güvenini artırmaya etki ettiği sonucuna varılmıştır. Öneriler Türkiye Badminton Federasyonu aktif sporcu sayısına bakıldığında, ölçeklere gelen cevapların yetersiz kaldığını, bunun önemli bir kısıtlılık olduğu bu yüzden çalışmanın genellenemediği ve çalışma grubu ölçüsünde değerlendirilebileceği, badminton branşına ilişkin psikometrik çalışmaların uygulamasını sağlayacak antrenör ve yönetici eğitim/iletişimiyle genellenebilir bir verinin toplanmasını sağlaması, bu sayede sporcuların müsabaka öncesi, esnası ve sonrası sürecin aha verimli bir şekilde değerlendirilmesi, araştırmaların aralıklı yapılmasının sporcu, antrenör ve yönetici odaklı problemlerin çözümüne ilişkin eğitimsel müdahaleler sunulabileceği önerilmektedir. Proje kapsamında herhangi bir bütçe kullanılmamıştır. Projenin bulguları araştırma kapsamındaki sporcu ve antrenörlerle paylaşılmıştır. Bulguların ulusal bilimsel bir kongrede bildiri olarak sunulması ve Türk antrenörlerin faydasına sunmak amacıyla ulusal bir dergide makale olarak yayınlaması planlanmaktadır.
Diğer kamu kuruluşları (Yükseköğretim Kurumları hariç)